Kindercoachpraktijk op Facebook

 

                                                                                                                                               

                             

 

Ik leer anders

Heeft uw kind moeite met leren?

Heeft u het gevoel dat er meer in uw kind zit dan eruit komt?

Lukt het maar niet om de tafels te automatiseren?

Draait uw kind de letters en/of cijfers steeds om?

Lukt het maar niet om vloeiend en vlot te lezen?

Wellicht heeft uw kind een bijzonder talent en denkt het in beelden. Hierdoor heeft het moeite met de talige lesstof.

We worden allemaal geboren als beelddenker. Als baby hebben we immers geen gesproken of geschreven taal. Kinderen hebben dus beelden nodig om taal te leren. Als het kind ouder wordt gaat het steeds meer in taal, in woorden, denken.

Een kleine groep kinderen en volwassenen blijft echter in beelden denken. Dit zijn de beelddenkers.

Beelddenkers denken, in plaats van in woorden, in beelden. Deze kinderen gebruiken met name hun rechterhersenhelft om informatie te verwerken en hierdoor zijn deze kinderen creatief, zien het grote geheel, beleven alles in plaats van beredeneren, hebben een goed ruimtelijk inzicht en een grote fantasiewereld.

Echter, op school wordt vaak de informatie via woorden, dus talig, aangeboden (=linkerhersenhelft). Hierbij is een andere manier van informatie verwerken nodig dan die beelddenkers gebruiken. Vaak ziet een beelddenker het antwoord wel, maar het onder woorden brengen hiervan is lastig. Zij verwerken informatie liever door het te zien, te doen of te voelen. Daarom wordt het lesmateriaal vaak niet begrepen en onthouden.

Op school kunnen kinderen die in beelden denken moeilijkheden ondervinden op het gebied van taal, spelling, lezen, rekenen, concentratie en werktempo. De prestaties zijn dan zwak en zowel de leerkracht als de ouders hebben het gevoel dat er meer in zit dan eruit komt. Bijles helpt niet of nauwelijks. Het probleem is niet de lesstof maar de manier waarop het aangeboden wordt!

De training 'Ik leer anders' vertaalt de lesstof naar zijn/haar manier van denken, namelijk in beelden.

Leerproblemen aanpakken met de training 'Ik leer anders' is leuk en versterkt het gevoel van zelfvertrouwen. De leeftijd om deze techniek aan te leren is vanaf 6-7 jaar.

Wilt u meer informatie hierover of als u wilt weten of uw kind een beelddenker is kijk dan op www.ikleeranders.nl 

Werkwijze:
Als u na het bekijken van de site www.ikleeranders.nl denkt dat de training 'Ik leer anders' uw kind kan helpen dan kunt u een afspraak maken. Als ouder bent u bij de sessies aanwezig zodat u ook ontdekt hoe uw kind denkt en handelt. U leert de technieken en krijgt handvatten waarmee u thuis verder gaat. Deze technieken staan duidelijk beschreven in het werkboek dat bij deze methode gebruikt wordt. De training bestaat uit 4 tot 6 sessies.

In de eerste sessie 'ruimen' we het hoofd van het kind op. Daarna gaan we het indelen, zodat het kind informatie logisch leert ordenen. Het wordt zich ervan bewust dat het anders denkt en leert. Het kind leert hoe hij/zij informatie (alfabet, woordjes, cijfers) geordend op kan slaan, zodat dit weer terug gevonden kan worden bij bijvoorbeeld een dictee of proefwerk. Al tijdens de eerste sessie kunt u het effect zien.

In de resterende sessies wordt o.a. aandacht besteed aan:

  • taal (alfabet, woordpakketten)
  • lezen (lege woorden)
  • rekenen (draaicijfers, sommen automatiseren, tafels, delen)
  • klokkijken (analoog en desgewenst digitaal) en planning
  • (tips voor breuken, spreekbeurten, boekbespreking, topografie, geschiedenis enz)

Voor de begeleiding is het nodig dat u het werkboek 'ik leer anders' aanschaft. Het werkboek koopt u voor 39 euro bij www.bol.com